ඊ-වීසා කොන්ත්‍රාත්තුවේ විගණන වාර්තාව හෙළිවෙයි - මන්ත්‍රීවරුන්ටත් බෙදෙන්න ලෑස්ති

By Shehan Oct 24, 2025 09:02 AM GMT
Report

මතභේදාත්මක ඊ-වීසා කොන්ත්‍රාත්තුව පිළිබඳ ආගමන හා විගමන දෙපාර්තමේන්තුවේ විශේෂ විගණන වාර්තාව මන්ත්‍රීවරුන් විසින් ලැබී ඇති බව පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රී හර්ෂ ද සිල්වා අද (24) පාර්ලිමේන්තුවේදී ප්‍රකාශ කළේය.

රාජ්‍ය මුදල් පිළිබඳ කාරක සභාවේ සභාපතිවරයා ලෙස කටයුතු කරන ද සිල්වා මහතා, මෙම වාර්තාවේ වහාම ක්‍රියාත්මක කළ යුතු නිර්දේශ නවයක් ඇතුළත් බව ද සඳහන් කළේය.

වැඩබලන විගණකාධිපති ජී.එච්.ඩී. ධර්මපාල මහතාගේ මෙම විගණන වාර්තාව, 1948 ආගමන හා විගමන පනත යටතේ වීසා නිකුත් කිරීමේ ක්‍රියාවලිය පිළිබඳ නීතිමය පැහැදිලිකම සහතික කිරීම, නවීන තාක්ෂණය හරහා සේවා සැපයීම අඛණ්ඩව වැඩිදියුණු කිරීමේ අවශ්‍යතාව ඇතුළු ප්‍රධාන ප්‍රතිසංස්කරණ කිහිපයක් නිර්දේශ කරයි. එසේම, ඕනෑම බාහිර සේවා සැපයුම්කරුවකු සමඟ කොන්ත්‍රාත්තුවක් විභාග කිරීමේදී නිසි ටෙන්ඩර් ක්‍රියා පටිපාටි අනුගමනය කළ යුතු බවත්, පිරිවැය-ඵලදායීතා අධ්‍යයනයන් ඇතුළත් කළ යුතු බවත්, ආදායම් එකතු කිරීමේ විනිවිදභාවය සහතික කළ යුතු බවත් එම වාර්තාව අවධාරණය කර ඇත.

ලසන්තට පස්සේ සජබේ ජගත්ටත් මරණ තර්ජන - ආරක්ෂාව ඉල්ලා මන්ත්‍රීවරු පාර්ලිමේන්තුව දෙවනක් කරයි

ලසන්තට පස්සේ සජබේ ජගත්ටත් මරණ තර්ජන - ආරක්ෂාව ඉල්ලා මන්ත්‍රීවරු පාර්ලිමේන්තුව දෙවනක් කරයි

මෙම කොන්ත්‍රාත්තුව මතභේදාත්මක බවට හේතු වූයේ, GBS Technology Services, IVS Global FZCO සහ VFS Global සමාගම්වලට වීසා සේවා බාහිරගත කිරීමේදී ඇතිවූ නීතිමය හා මූල්‍යමය අසමතුලිතතා බැවිනි. 2024 අප්‍රේල් මස 17 වන දින ආරම්භ වූ මෙම පද්ධතිය හේතුවෙන් වීසා ගාස්තු US$1 සිට US$25 දක්වා ඉහළ ගොස් ඇති අතර, රජයට රුපියල් බිලියන 3.71ක පාඩුවක් සිදුව ඇති බව ඇස්තමේන්තු කෙරේ. ඒ අනුව, අවශ්‍ය මූල්‍ය අධීක්ෂණයකින් තොරව මෙම කොන්ත්‍රාත්තුව අනුමත කිරීමට සම්බන්ධ නිලධාරීන් පිළිබඳ විමර්ශනය කිරීම, රජයට සිදුවන ඕනෑම පාඩුවක් ගණනය කිරීම සහ අයකර ගැනීම සඳහා වාර්තාවක් සකස් කිරීමද නිර්දේශ වී ඇත.

වැඩබලන විගණකාධිපති ජී.එච්.ඩී. ධර්මපාල මහතාගේ වාර්තාවේ විගණන නිර්දේශ

  1. 1948 අංක 20 දරන ආගමන හා විගමන පනත යටතේ ක්‍රියාකාරකම් සිදු කිරීම සඳහා වීසා නිකුත් කිරීමේ ක්‍රියාවලියට අදාළ නීතිමය විධිවිධාන හඳුනාගෙන ඒවාට අනුකූලව ක්‍රියා කිරීම හෝ අවශ්‍ය පරිදි එය සංශෝධනය කිරීම.
  2. තාක්ෂණයේ දියුණුවට අනුකූලව වැඩිදියුණු කළ ක්‍රමවේද භාවිතා කරමින් තම ගනුදෙනුකරුවන්ට වඩාත් කාර්යක්ෂම හා මිත්‍රශීලී සේවාවක් සැපයීම ආගමන හා විගමන දෙපාර්තමේන්තුවේ වගකීම සහ යුතුකම වන අතර, එබැවින් ඒ සඳහා අඛණ්ඩව කටයුතු කිරීම අවශ්‍ය වේ.
  3. තම සේවාවන් බාහිරින් ලබා ගැනීමේදී, ආගමන හා විගමන දෙපාර්තමේන්තුව බාහිරින් ලබා ගත යුතු සේවාවන් පිළිබඳ පිරිවැය-ඵලදායීතා අධ්‍යයනයක් සිදු කළ යුතු අතර, උනන්දුවක් දක්වන සියලුම පාර්ශ්වයන්ට සහභාගී විය හැකි පරිදි ටෙන්ඩර් පටිපාටි අනුගමනය කළ යුතු අතර, රජයට ලාභදායී සහ රටට ප්‍රයෝජනවත් කොන්දේසි සහිත ආයතන තෝරා ගත යුතුය.
  4. දේශීය/විදේශ සේවා සපයන්නන් සමඟ ගිවිසුමකට එළඹීමේදී, එම ආයතනවල නීත්‍යානුකූලභාවය, ශ්‍රී ලංකාවේ බදු, නීති සහ අනෙකුත් රෙගුලාසි රාමුව තුළ ඔවුන්ගේ බැඳීම් ක්‍රියාත්මක කරන ආකාරය සහ රජය විසින් සහ ඒ වෙනුවෙන් එකතු කරන ලද ගාස්තු සහ ආදායමේ විනිවිදභාවය තීරණය කිරීම අවශ්‍ය වේ.
  5. GBS Technology Service & IVS Global-FZCO, VF Worldwide Holding Ltd. එහි ක්‍රියාකාරීත්වයේ කෙටි කාලය තුළ, මෙම ආයතනය ශ්‍රී ලංකා රජය වෙනුවෙන් වීසා අයදුම්කරුවන්ගෙන් අය කරන ලද සියයට 18 සහ සියයට 2.5 SSCL අයකර ගැනීමට සහ උපයන ලද ආදායම මත ගෙවිය යුතු ආදායම් බද්ද ගණනය කර එය දේශීය ආදායම් දෙපාර්තමේන්තුවට ප්‍රේෂණය කිරීම සඳහා බලයලත් ආයතනවල අවධානය යොමු කිරීමට පියවර ගත්තේය.
  6. GBS Technology Service & IVS Global-FZCO, VF Worldwide Holding Ltd විසින් ආරම්භයේ සිට කෙටි කාලීනව ක්‍රියාත්මක කිරීම දක්වා ඉදිරිපත් කරන ලද ඒකපාර්ශ්වික යෝජනාව අතරතුර, කැබිනට් පත්‍රිකා සකස් කිරීම, කමිටු පත් කිරීම, කමිටු වාර්තා ඇගයීම සඳහා සහභාගී වූ නිලධාරීන්, රාජ්‍ය ආදායම එකතු කිරීමට බලය ඇති මුදල් අමාත්‍යාංශයේ නිරීක්ෂණ ලබා නොගැනීම සහ අවසර දීම වැනි මූලික කාර්යයන් ඉටු කළ නිලධාරීන් විදේශ රටක බැංකු ගිණුමක නිසි අවසරයකින් තොරව එකතු කර ගත යුතු වීසා ආදායම විමර්ශනය කර සුදුසු විනය සහ වෙනත් ක්‍රියාමාර්ග ගත යුතුය.
  7. නව ව්‍යාපෘති යෝජනාව ක්‍රියාත්මක කිරීම තුළින් රජයට සිදු වූ පාඩු සහ අහිමි වූ ආදායම ගණනය කර වගකිවයුත්තන්ගෙන් ඒවා අයකර ගැනීමට පියවර ගැනීම.
  8. ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයේ විභාග වෙමින් පවතින නඩුවේ තීරණවලට යටත්ව, අනාගතයේදී වඩාත් සුදුසු විද්‍යුත් වීසා පද්ධතියක් සඳහා ලංසු කැඳවීම සඳහා විනිවිද පෙනෙන සහ සුදුසු සේවා සපයන්නෙකු තෝරා ගැනීමට පියවර ගැනීම.
  9. මෙම වාර්තාව විගණකාධිපතිවරයාගේ බලතල, සම්පත්, කාලය සහ ඉදිරිපත් කරන ලද තොරතුරු විෂය පථය තුළ පවත්වන ලද අතර, එබැවින් විගණකාධිපතිවරයාගේ බලතල සහ සම්පත් විෂය පථයෙන් ඔබ්බට කිසියම් නීති විරෝධී හෝ අපරාධ ක්‍රියාකාරකමක් සිදුවී ඇත්දැයි මම පරීක්ෂා නොකළෙමි. එබැවින්, එවැනි පරීක්ෂණයක් පැවැත්විය යුතු යැයි හැඟේ නම්, ඒ සඳහා විශේෂිත ආයතනවල හෝ දෙපාර්තමේන්තුවේ සහාය ලබා ගැනීම සුදුසුය.

වැඩි වෙලාවක් උගන්නන්න බෑ - පාසල් වේලාව විනාඩි 30කින් දීර්ඝ කිරීමට ගුරු - විදුහල්පති විරෝධය

වැඩි වෙලාවක් උගන්නන්න බෑ - පාසල් වේලාව විනාඩි 30කින් දීර්ඝ කිරීමට ගුරු - විදුහල්පති විරෝධය

]